ÚVOD DO KNIHY JUDITA

1. NÁZOV, MIESTO V KÁNONE A OBSAH KNIHY

1.1. Názov

Kniha Judita je poučný spis Starého zákona, nazvaný podľa hrdinky mladej židovskej vdovy Judity (hebr. Jehudít = ‘Židovka’), ktorá zachránila Judeu a sväté mesto Jeruzalem pred nebezpečenstvom, čo mu hrozilo od bezbožnej a povýšeneckej pohanskej mocnosti.

1.2. Miesto v kánone

Kniha patrí medzi deuterokanonické spisy Starého zákona, lebo jej kanonickosť neuznávali hneď od začiatku a všade. Neuvádza sa v židovskom palestínskom kánone, ale Židia ju mali stále v obľube ako poučné čítanie. Apoštolskí a cirkevní Otcovia ju už od prvého storočia používali a citovali vo svojich spisoch ako Sväté písmo. Napríklad Klement Rímsky okolo roku 96 ju s Knihou Ester cituje ako vzor lásky k blížnemu (porov. 1 Clem 55). Pochybnosti o kanonickosti Knihy vznikli z Hieronymovho negatívneho postoja, ktorý si ju pod vplyvom palestínskych rabínov málo vážil. Hipponský koncil (rok 393) a Kartaginský koncil (rok 397 a 419) ju však uznali za kanonický spis, čo neskôr slávnostným vyhlásením potvrdil Koncil florentský (rok 1442) a tridentský (rok 1546).

1.3. Obsah

V prvej časti Knihy (hlavy 1 – 3) sa opisuje obrovská sila asýrskeho vojska, ktorú Nabuchodonozor nasádza na uskutočnenie plánov svojej expanzívnej podmaniteľskej politiky. Posmelený víťazstvom nad médskym kráľom Artafaxadom vyšle Nabuchodonozor svojho vojvodcu Holofernesa na vojenskú výpravu na západ priti krajinám, ktoré sa mu nechceli dobrovoľne podriadiť. Po ľahkom víťazstve nad viacerými krajinami a opevnenými mestami sa ostatní králi a kniežatá zo strachu poddávajú Holofernesovi bez boja.

V druhej časti Knihy (hlavy 4 – 8) sa opisuje nebezpečenstvo, ktoré hrozí judejskej krajine. V tejto kritickej chvíli sa Židia s dôverou obracajú na Boha a modlitbou a pôstom ho prosia o pomoc. V asýrskom tábore náčelník Ammončanov Achiór informuje Holofernesa, ako Boh doteraz chránil svoj verný ľud od nepriateľov a odrádza ho od vojenského ťaženia proti nemu. Urazený Holofernes vydá vo svojej pýche Achiora do rúk obyvateľov mestečka Betulie, ktoré je obkľúčené asýrskym vojskom a odsúdené na smrť hladom a smädom. V tejto zúfalej situácii obyvatelia Betulie nástojčivo žiadajú svojich vodcov, aby sa dobrovoľne vzdali nepriateľovi. Tu sa na scéne zjavuje Judita, židovská vdova, ktorá povzbudzuje spoluobyvateľov k dôvere v Boha, sľubuje im vyslobodenie z hroziaceho nebezpečenstva a vyzýva ich postaviť sa Asýrčanom na odpor.

V tretej časti Knihy (hlavy 9 – 16) sa napínavo opisuje priebeh Juditinho oslobodzovacieho podujatia. Po vzývaní Božej pomoci a s vedomím predstavených mesta Judita prejde do nepriateľského tábora, kde pred Asýrčanmi predstiera útek z mesta, ktorého skazu vyhlasuje za istú, získava si úplnú Holofernesovu dôveru a svojou krásou a úlisnými rečami ho úplne očarí. Po bohatej hostine Judita mečom odtne opitému Holofernesovi hlavu a s touto trofejou utečie z asýrskeho tábora do Betulie. Obyvatelia napadnú prestrašených Asýrčanov, porazia ich a odnesú si bohatú vojenskú korisť. Vtedy sa Achiór obráti na vieru v izraelského Boha. V Betulii a v Jeruzaleme sa konajú veľké oslavy nan počesť Judity, ktorá krásnym chválospevom zvelebuje Boha a ďakuje mu za vyslobodenie z hrozného nebezpečenstva. Po tomto víťazstve nad Asýrčanmi má judejská krajina dlhý čas pokoj od nepriateľov a Judita sa až do svojej požehnanej staroby teší mimoriadnej úcte svojich spoluobyvateľov.

2. TEXT KNIHY JUDITA

2.1. Grécky preklad
2.2. Latinské preklady

3. ROZDELENIE KNIHY

I. Víťazstvo Asýrčanov nad okolitými národmi (1, 1 – 3, 10):

  1. Nabuchodonozor panuje nad Východom (1, 1 – 16)
  2. Holofernesova vojenská výprava proti Západu (2, 1 – 20)
  3. Podmanenie mnohých národov (2, 21 – 28)
  4. Národy sa dobrovoľne poddávajú (3, 1 – 10)

II. Boží ľud a Betulia vo veľkom nebezpečenstve (4, 1 – 8, 36):

  1. Strach Izraelitov a verejné prosby k Bohu o pomoc (4, 1 – 15)
  2. Holofernesove vojenské porady a Achiórova reč (5, 1 – 24)
  3. Holofernesova pýcha a vydanie Achióra Židom (6, 1 – 21)
  4. Obliehanie Betulie a úzkosť jej obyvateľov (7, 1 – 32)
  5. Juditina viera v Boha a výzva ľudu na odpor (8, 1 – 36)

III. Oslobodenie Božieho ľudu a Betulie (9, 1 – 16, 25):

  1. Juditina modlitba (9, 1 – 14)
  2. Judita v asýrskom tábore (10, 1 – 23)
  3. Juditin rozhovor s Holofernesom (11, 1 – 23)
  4. Judita v tábore a hostina s Holofernesom (12, 1 – 20)
  5. Judita uskutočňuje svoj zámer a vracia sa do Betulie (13, 1 – 20)
  6. Zmätok, porážka a útek Asýrčanov (14, 1 – 15, 7)
  7. Oslava obyvateľov Betulie (15, 8 – 14)
  8. Juditin chválospev a oslavy v Jeruzaleme (16, 1 – 20)
  9. Posledné správy o Judite (16, 21 – 25)

4. HISTORICKOSŤ OPÍSANÝCH UDALOSTÍ

4.1. Údajný historický rámec
4.2. Problém historickosti
4.3. Hypotetický záver

5. LITERÁRNY DRUH

5.1. Rôzne definície
5.2. Midráš
5.3. Spracovanie námetu

6. AUTOR A ČAS VZNIKU KNIHY JUDITA

6.1. Autor
6.2. Čas vzniku Knihy

7. NÁBOŽENSKÁ NÁUKA

7.1. Náuka o Bohu
7.2. Špecifické náboženské prvky Knihy

Design a site like this with WordPress.com
Začíname